Sladké plody "kyselých" formací

Sladké plody "kyselých" formací

03.04.2016 - 07:53

Autor: Dědek

EP Citron: Rebelie Vol. 1  &  SP Limetal: Na tenkém ledě, Mayday

V souvislosti s rozpadem Citronu na dvě formace a též v kontextu se skutečností, že zpravidla se píše buď o té nebo té druhé (Limetal – od slov limetka a metal), mne napadlo, že bych mohl stvořit dvoj-recenzi, v níž bych zhodnotil nové cédéčkové počiny obou kapel dohromady. Taky mne při této tezi docela bavila „prasečí představa“, jak dle mého názoru až zbytečně moc znesvářené tábory fanoušků jednotlivých sestav budou číst o obou naráz. Anebo taky třeba nebudou – však je svobodně na každém, jestli si tuhle recku hodlá přečíst či nikoliv, stejně jako jestli hodlá fandit jenom Citronu, jenom Limetalu, anebo Citronu i Limetalu.

V realizaci tohoto počinu jsem ale musel vyčkat, až budu mít originální CD Limetalu. Obě na něm obsažené skladby jsou sice již dávno dostupné prostřednictvím internetu, ale já razím heslo, že bez originálního nosiče není recenze seriózní, pokud se tedy nejedná o singl virtuální. A tímto tedy velice děkuji Cethy, která mi singl Limetalu z koncertu na pražské Barče přivezla, protože v Brně jsem ho zkrátka nesehnal. Současně dodávám, že míním hodnotit jen a pouze předestřené hudební nosiče a rozhodně se nehodlám zabývat personálními šarvátkami okolo.

Začněme postupně, tak jak se nám obě kolečka zjevují a jak k nám putují, čili obalem. Po této formální stránce se Citron prezentuje velice pěkným digipackem se 16-stránkovým bookletem, obsahujícím fotografie, všechny texty i komentáře zúčastněných muzikantů. Ústřední téma hořící kytary je sice zdánlivě hodně omšelé, ale jsou přítomna i křídla, a tudíž - jak správně poznamenal webmaster Míťas – lze výjev chápat jako příznačný symbol znovuzrození, odvozený od podoby bájného ptáka Fénixe; navíc po grafické stránce je obal dostatečně výrazný. Naopak singl Limetalu nalézáme ve čtvercové pošetce, na obalu je jeden text ze dvou (Na tenkém ledě), fotografie členů skupiny jsou decentní, ale působí příjemně. Booklet se sice nekoná, CD však zahrnuje jako bonus videoklip Na tenkém ledě. Nutno přitom objektivně podotknout, že Limetal měl na vydání svého kotoučku podstatně méně času než Citron a musel hledět pouze do budoucna, nemohl čerpat z jakéhokoliv archivu starších písní – no zkrátka a jednoduše, ocitl se tak říkajíc na poněkud tenkém ledě...

EP Citronu obsahuje 5 písní, z toho jsou však pouze 3 novinky, dvě zpívá Láďa Křížek a jednu Tanja, celková stopáž je přibližně 20 minut. Singl Limetalu představuje 2 skladby, obě novinky, obě interpretuje Fany Michalík a celková stopáž je necelých 8 minut, čili pouze o cca 4 minuty méně než délka novinkových songů Citronu. Citronovská cena na koncertě 159 Kč (v obchodech však výrazně více), cena SP Limetalu 60 Kč (v běžné distribuci není), v obojím průměru tedy zhruba 30 korun za jednu píseň, ale Citron je v tomto ohledu přeci jen o něco dražší.

A po nezbytné dávce komparativní faktografie k hudbě samotné.

V prvé řadě subjektivně podotýkám, že obě CD jsou po hudební stránce velmi vydařená a obě disponují kvalitním zvukem.

Citron nám v rámci kolekce nových věci přináší hutnou hard rockovou valivku Rebelie Rebelů, baladu Píseň ztracených a svěží Tanjinu Jsem posedlá, všechny z pera kapelníka Radima Pařízka. V podstatě se dá říct, že všechny tři skladby mají nesporný potenciál stát se hity, jedná se o songy po hudební stránce výrazné, po textové stránce zajímavé, nenudí, fanoušek je spokojen. Je sice pravda, že – pokud vynechám Tanjinu píseň, kterou nelze počítat jako přímo citronovskou – skladby působí na Citron lehce nezvyklým dojmem a nejen díky přítomnosti Křížkova vynikajícího zpěvu evokují spíše produkci Kreysonu, ale to nic nemění na skutečnosti, že jak Rebelie, tak „ztracení“ se zařazují k těm výraznějším počinům Citronu a myslím, že do budoucna v repertoáru kapely rozhodně nezapadnou.

Tanjina nová píseň Jsem posledlá se sice může svým názvem plést se starodávnou Ďáblem posedlá z debutového elpíčka, ale jedná se o příjemné osvěžení ípíčka, navíc zpěvaččin hlas vůbec nezestárl, Tanja zpívá skvěle, třebaže melodická linka zpěvu nedá příliš vyniknout jakýmkoliv exponovaným pěveckým polohám.

Cover Krásky a Radegasta, předělané nyní do podoby duetu Tanji a Ládi Křížka, je určitě dobrý nápad, který dává EP Rebelie Vol. 1 punc výjimečnosti a sběratelské lahůdky. Závěrečným bonusem je pak nikdy nevydaná, leč čtvrtstoletí stará skladba Jseš volnej, původně určená pro LP Vypusťte psy! Nejedná se o špatnou kompozici, to rozhodně ne, ale přeci jen ji vnímám jako méně výraznou položku EP, která interesuje zejména coby raritní kostička v malé, leč sympatické mozaice tohoto CD.

Limetal nám ze svého singlíku představil nejprve věc Na tenkém ledě, která má pro něj jakýsi přiznačný název, poněvadž začátky jsou vždycky nejtěžší, nota bene po docela vyhroceném rozchodu. Song je to patřičně hutný a výrazný, se silným refrénem a libě dvojsmyslným textem, který může znamenat jak monolog k ženě, tak i ke kapele, resp. hudbě jako takové, jakožto aktuální reflexe na vznik Limetalu a rychlý po-citronovský vývoj vůbec.

Skutečným majstrštykem je ovšem dle mého názoru hitovka Mayday. Nejde sice o první skladbu s tímto názvem v historii tuzemského metalu (viz např. Arakain), Limetal však toto letecké volání o pomoc, toto „mayday“, staví do přenesené roviny vztahů, a tím mu dává další, pikantní rozměr. Koneckonců, leckterý partnerský či manželský vztah bývá také plný rozličných selhání či přímo útoků, které mnohdy nemají daleko do těch teroristických... Mimořádně silný je především refrén s jednoduchým, ale velice úderným sloganem, jež funguje vskutku nadprůměrně dobře: „Mayday / dnes to prostě nejde / a ty jsi na tom stejně / jako já“. Myslím, že hlavně na koncertě to musí být teda pecka jako hrom, a doma se to může taky občas hodit ;-).

Že je Fany Michalík výborný zpěvák a děsnej sympaťák, o tom asi nikdo nepochybuje, šlapalo mu to už v Citronu a svoje interpretační kvality včetně těch výrazových potvrzuje svým zpěvem i zde. Vůbec, instrumentální výkony jak členů Citronu, tak Limetalu jsou bez debat, jedná se o výborné, zkušené „nástrojáře“ a z obou placek je to patřičným způsobem znát.

Resumé? I přes veškerá negativa, jež rozchod přinesl, máme najednou místo jedné dobré kapely dvě. Obě vydaná CD jsou podařená, obě si jistě najdou svoje posluchače a obě budou mít navěky svoje důstojné místo v tuzemské metalové diskografii. Během kratičké doby cca půl roku zde máme celkem 5 nových písní, což je jistě žádoucí a fajn.

Skutečné síly a „trvanlivost“ obou souborů sice ukáží až plnohodnotná nová alba, nicméně zapálit dvě výrazné metalové vatry, jejichž plameny jsou vidět široko daleko, se podařilo hned na první pokus.

Dědek (Metal-Line)

Fotogalerie