Recenze: ARGEMA - Andělé

Recenze: ARGEMA - Andělé

17.12.2020 - 11:18

Autor: Grigorij Gizzy Orljanski

Koncem loňského roku vydala skupina Argema singl Andělé. Určitě stálo za pozornost, že kapela po dlouhé době natočila videoklip. Tato skladba se poměrně rychle stala oblíbená a během jednoho roku dosáhla magické hranice jednoho milionu shlédnutí na Youtube. Vydání singlu bylo takovou předzvěstí, že Argema chystá na rok 2020 novou desku.

V průběhu léta letošního roku vyšel singl na podporu turismu v Čechách s názvem ,,Všude dobře, doma nejlíp", který je na desce jako bonusová skladba. Zde došlo k pro Argemu netypické spolupráci a to s populárním raperem Raego. Argema je od roku 2018 v sestavě bez klávesisty Dana Škráška, který se věnuje studiové práci.  Skupina hraje ve složení v čele s kapelníkem a bubeníkem v jedné osobě Josefem Pavkou, zpěvákem Jaromírem Hnilicou, kytaristou Ivošem Ledabylem a baskytaristou Kamilem Hanáčkem.

Nové album nese název Andělé, stejně jako pilotní singl. Vyšlo vlastním nákladem koncem listopadu a dle ohlasů fanoušků se jednalo o poměrně velkou událost na české scéně, zejména v době kdy není možné koncertovat. Autorsky se podíleli na této desce členové kapely Ivoš Ledabyl, Josef Pavka, Jaromír Hnilica, bývalý člen kapely Martin Motýl. Další spoluautoři jsou Honza Grebík z kapely Street 69, kde zpívá bývalý zpěvák Argemy Jiří Strážnický, Luděk Nečas, Martin Koníček a Marek Holešovský, který se podílí na projektu Jaromíra Hnilici Yarra. Na desce je celkem deset skladeb a jeden bonus.

Pilotní skladba ,,Ona"  je pro mě taková skladba, která nepotěší a ani neurazí. Trošku takový sklon o populární pop-punk a lá Rybičky 48. Zajímavěji se pro mě melodicky rozvíjí skladba "Éroplán", pohodová popová záležitost. Sílou je melodická linka, kterou jen tak nelze dostat z hlavy, což je signál, že má hitový potencionál. Následuje poměrně svižná, hymnická ,,Jeden tým", je to přesně ta skladba, která dokáže rozezpívat dav a má ten správný rockový ,,drajv". Následuje typická argemácká ,,Ve vzpomínkách", kde vyniká jistý zpěv Jaromíra Hnilici. Řekl bych, že tady je další skladba, která by neměla chybě na koncertním playlistu. Romantický nádech potěší zejména dívčí část publika. A nyní jsou na řadě ,, Andělé", kterou i díky datu vydání v loňském roce a tématickému videoklipu lze pojmout jako vánoční baladu, která si jistě zaslouží pozornost českých rádií. Následuje pro mě nejlepší píseň celého alba s titulem ,,Člověče, nezlob se".  Poměrně úderná skladba, kde vyniká opět sebejistý zpěv Jaromíra Hnilici, kytarové sólo Ivoše Ledabyla a skvělý text. I tuto skladbu vidím jako možného adepta na koncertní playlist. ,,Najdeš sílu" je jedna z řady rychlejších věcí na této desce. Zaujal mě především dynamický refrén a opět kytarová vyhrávka Ivoše. ,,S větrem v zádech" jede na svižnější vlně jako předchozí dvě skladby. I tuto skladbu si dokážu představit, že ji zahrajou ,,Áčka" naživo. I svým pozitivním textem příznivce kapely potěší. Jdeme pozvolna do finále,  ,,Když se Ti zdá", je bigbít, jež bych si jistě na pravé rockové zábavě nenechal ujít a užil si ho na parketu. Až na člověka dýchne nostalgie, jako by se vracela éra letních parketů.

Jak to tak bývá vše hezké musí jednou skončit, tak proč to neukončit tak, jak to Argemu zdobí. ,,Zrnka písku" z řad skladeb, kde je snadno zapamatovatelný text s podmanivou melodií. Řeklo by se sladká tečka alba ,,Andělé", ale máme tady jeden bonus. Duet s rapperem Raego ,,Všude dobře, doma nejlíp". Kdo zná videoklip k této písni ví, že v závěru krom domovského náměstí v Uherském Hradišti jsou téměr všechny pamětihodnosti naší krásné země. Je to takové více generační spojení ostřílených rockových matadorů a populárního umělce současnosti. Pozitivní nádech této skladby mi připomíná téměř deset let starý song americké formace Simple plan s Akonem. Tato skladba by mohla oslovit i mladší publikum, což se zřejmě již stalo. Má jako ,,Andělé" více jak milion shlédnutí na Youtube.

Každé album oblíbené skupiny je nejlépe si poslechnout minimálně pětkrát za sebou, aby člověk navnímal postupně každou skladbu. I to, že úvodní ,,,Ona" mě zvlášť nezaujala, tak musím s radostí přiznat, že Argema v této pohnuté době udělala radost, k dokonalosti chybí už jen živé provedení. Číslo jedna je pro mě  píseň. ,Člověče, nezlob se". Jak to tak pro  Argemu je typické, tak na jejich deskách jsou kromě rychlejších věcí také chytlavé balady. Album je pestré i zejména kvůli tomu, že se na něm podílelo poměrně velké osazenstvo. Velkou pochvalu si zaslouží i studio, kde se  vše nahrávalo. Že by příslib lepších časů, když ,,Andělé letí"? Pevně věřím, že ano i díky pohodovému albu  kapely Argema.

Grigorij ,,Gizzy" Orljanski