Turbo - Noční dravci

Turbo - Noční dravci

30.11.2020 - 11:20

Autor: Grigorij Gizzy Orljanski

Po předchozí desce ,,Žář" čekali fanoušci skupiny Turbo na nové album do podzimu tohoto roku. Leckdy si laicky člověk myslí, že kapela už nemá zapotřebí vydávat nové věci. Přeci už má dost hitů v koncertním playlistu a nové věci, kdoví jak vlastně fanoušci přijmou.  Jistou zvědavost, jak hraje nové CD může posluchač mít i z důvodu, že je to první počin s novým klávesistou Karlem Mecnerem.

Od svých dvanácti let jsem fanoušek kapely Turbo. V té době se psal rok 2000 a Turbo v čele s tehdejším frontmanem Richardem Kybicem se stalo mou ,,srdcovkou". Prvně jsem navštívil skupinu Turbo spolu s legendárními Nazareth v Českých Budějovicíh. Mám podrobně zmapovanou diskografii i s frontmanem Mírou Chrástkou. Jako velký mezník beru předchozí desku Žár, kde se podle mého názoru naplno projevil talent tohoto zpěváka. Tak jsem byl zvědavý na první poslech desky ,,Noční Dravci".

Samotné album otvírá svižná skladba "Miss Nebe", která ve mě evokuje, že album bude hodně melodické a texty budou ze života a jako správný rockeři rozněžní svou duši úctou k ženám. "Konečná" je takový životní nadhled  o tom, že i rocker stárne a může to vše brát s úsměvem. "Bílý princ" je pomalejší záležitost, kde naplno ukáže svůj um klávesista Karel Mecner. Jasná singlovka je podle mého názoru "Ty tělem a povahou jsi anděl". Skladba má pořádný tah i po textové stránce. Silná stránka kláves ještě více vynikne v  "Goodbye forever", kde se vokálů zhostí celá kapela. Ještě nejsme ani v půlce tracklistu a já mám pocit, že zatím těžko říct, které skladby budou hitovky. Podle mě všechny. Nicméně jdeme dál.  ,,Vznešenost v tváři zemřelých" mám obavu poslechnout, samotný název mi přijde dosti smutný a depresivní.  Skladbu odstartuje skvělá nástrojová součinnost v sestavě  pánů Chrástky, Langa, Šťastného, Mecnera. Jak profesoři na rockové univerzitě vyučují správný ,,drajv".  Samotný text nutí člověka si skladbu pustit víckrát a navnímat význam textu. Smutné události, jako odchod milované osoby k životu bohužel patří a člověk musí odchod blízké osoby přijmout s pokorou a zmíněné vznešenosti. Takto jsem text pochopil, což zřejmě bylo i posláním skladby. "Království ledový" je typický sound skupiny Turbo, kdy se skladba rozehraje pomalu do dominantním partu. Pěvecky jako by Míra Chrástka byl lepší a lepší. Za mě další skladba, co by mohla být hitová. Skvělý pěvecký doprovod okoření hlas Jirky Langa.  "Nech slzy kanout" je pozitivně laděná skladba. Samotný optimismus podtrhuje kytarová pasáž už v samotném úvodu. Stejnojmenná ,,Noční dravci" podtrhuje skvěle seskládaný playlist. Svižná "Dívce v přítmí" mi zní jako mladší sourozenec jednoho z největších hitů ,,Chtěl jsem mít" . Na koncertě by jistě neměla chybět, má potenciál roztančit obecenstvo pod pódiem. I vážný ,,agent 007" se nemusí brát zcela vážně. O tom pojednává skladba ,James Bond". Kdo z nás jako dítě nechtěl být jako on. Díky této písni se vracíme do dětství. Jako by to bylo načasované do doby, kdy odešel jeho první představitel Sir Sean Connery.  Máme před sebou poslední dvě skladby.  V  ,,Nech si to svoje víno levný"  kapela rozjela poměrně tvrdý hard rock, což je skvělý doplněk této desky. Jak skvěle deska začíná, tak by měla i skvěle končit.  Závěrečná ,,Vesmír je chrám" je taková pohodová tečka, kdy se do uších posluchače refrén začínající ,,haleluja" snadno dostane.

Aby se deska povedla k tomu nestačí mít skvěle nalazené nástroje, ale i kvalitní texty. V případě Turba se  o to postarali Ladislav Vostárek a Vladimír Kočandrle. O hudbu se postaral Míra Chrástka, kterému v aranžérsky sekundoval Karel Mecner. A vyšlo jim to znamenitě. Každá z uvedených skladeb má potenciál se stát součásti koncertního playlistu. I tuzemská rádia by mohla zareagovat a osvěžit playlist.

Na závěr nezbývá poděkovat kapele Turbo, že netěží pouze z osvědčených hitů a vyvíjí se dál. Podle mého názoru je v životní pěvecké formě Míra Chrástka.  Před osmi lety kapela zažehla ,,Žár", který graduje i po osmi letech. Jen si přeji, ať brzy můžeme na kapelu vyrazit společně a poslechnout si jejich nové skladby naživo.

Za zaslané CD děkuji vydavatelství Warner Music zejména paní Marcele Kočandrlové.

Fotogalerie