Ztracená síla je zpět, zrodila Velkou Moravu

01.05.2015 - 07:24

Autor: Dědek

Jsou projekty, které nestárnou: nestárnou ani pro vydání, ani pro hodnocení. A tak stejně jako jsme ExArgemě prominuli zpoždění s vydáním, promiňte prosím i mně opoždění s touto recenzí, která byla v plánu už před několika měsíci. Věřte však, že vůbec nic nezestárlo.

Název skupiny EXARGEMA je na hodnoceném CD Velká Morava opatřen podtitulem 1982 -89, což samozřejmě nemá označovat dobu „velkomoravského“ projektu , neboť nápad k jeho zrodu se urodil „až“ v roce 1987, ale zrodil se právě v hlavách staré metalové sestavy, která fungovala již od cit. roku 1982.

Symbolické přitom je, že deska se natáčela od roku 2009 do roku 2012, takže počátek nahrávání nastal 20 let od konce projektu VM i  staré metalové Argemy (1989 / 2009), a oproti tomu konec natáčení znamenal zase 30-leté výročí vzniku samotné Argemy (1982 / 2012). A aby těch znamení nebylo málo, tak rok vydání 2012, resp. jeho konečné dvojčíslí,  symbolizuje i  12 skladeb na tomto albu zachycených.

Ono je to přesněji ne 12, ale 10 + 2 písní, jež album přináší, a jistě uznáte, že 10 + 2, to už je slušnej „bejvák“: 10 songů je totiž původních, zatímco 2 (závěrečný Smutný nářek a Hrdost) jsou stvořené nově, snad i jako pojítko mezi starou érou Argemy a tou novou v podobě Exargemy, která nemíní ustrnout nad reminiscenčním vydáním Velké Moravy, ale hodlá dle vlastních slov pokračovat zcela novou tvorbou, ovšem narozdíl od současné Argemy samozřejmě v metalovém duchu.

K desce samotné můžete přistoupit hned několika, zejména komparativními metodami: můžete srovnávat novou nahrávku se starým, po Internetu kolujícím záznamem z konce 80. let, můžete kvalitu hudebního materiálu srovnávat s kvalitou alb, spolu s nimiž mohla Velká Morava vyjít na přelomu 80. a 90. let (kdyby nezasáhl velký komančský náčelník), můžete desku srovnávat naopak s aktuálními metalovými počiny, můžete srovnávat původní zpěv Zbyňka Bobra Horáka s nynějším, dle mého soudu velice zdařilým Broni Mikulince (ex-Titanic)...anebo si to můžete v hlavě srovnat jinak a nesrovnávat vůbec nic, a jenom si vychutnávat hudbu jako takovou bez dalšího.

Nemá ani moc smysl uvažovat o tom, která píseň je největším hitem. Ano, jistě, mnoho kompozic zde předestřených je skutečnými hudebními i textovými lahůdkami, které se vryly aneb vrývají do paměti jedna báseň (Pád Velké Moravy, Poslední Moravan, Kníže Rostislav...). Nicméně především je tento projekt unikátní a silný jako celek.  Duo nových počinů je pak pomyslným bonusem, stejně jako videoklip k Intru, v němž promlouvá ještě původní zpěvák Zbyněk Horák, zatímco Intro desky svým majestátním a zvučným hlasem nově namluvil známý ostravský herec Norbert Lichý.

Některé části textů jsou dnes již kultovní, když i právě ony zapříčinily dobový zákaz vydání. Připomínat v tomto směru ústřední slogan z Pádu Velké Moravy by bylo něco podobného, jako v kontextu České republiky připomínat slova státní hymny, ale kupříkladu čtyřverší z Pověsti o prutech „Není těžké lámat každý zvlášť / soudržnosti vadí vaše zášť / Svazek prutů lépe odolá / Jako lid když přijde doba zlá“, anebo pasáž „Franští krutí vojáci / berou bohatství / Ukradli i pýchu / nezbylo už nic / Nastal smutný konec  / iluze jsou pryč“ z Moravské svatby - na kterou na našem webu správně upozornil fanoušek Chobot – ty dokazují, že smutné fáze historie se opakují i v novodobých dějinách.

Na starém záznamu z 80. let možná oceňujeme autenticitu a paradoxně zvukovou nedokonalost neoficiálních nahrávek oné předrevoluční doby, na novém CD si musíme cenit výborného soundu studia Paradox, který dává vyniknout všem finesám a aranžím bez nadsázky skvělého hudebního materiálu. Výjimečnost zážitku z nového kotoučku podtrhuje obal i 12-stránkový booklet s ústředním motivem čtyř rukou (jedna dávající, tři beroucí – viz Pověst o prutech, resp. o Svatoplukovi a jeho třech synech) a taktéž kovový box, čili příznačně „metalbox“ :-), v němž je deska ukryta.

Zatímco zákaz desky v roce 1988 se neměl stát, tohle CD se stát mělo. A tudíž by bylo zbytečné mnoho dalších slov tam, kde hovoří hudba sama: Velká Morava = Velká Deska.

Hodnocení CD: 100 %.

Dědek (Metal-Line)